Om du vill generera intäkter och öka varumärkeskännedomen är artikelmarknadsföring rätt väg att gå. Människor gillar att läsa artiklar nästan lika mycket som de gillar att titta på en video. Genom att vara konsekvent och effektiv kan artikelmarknadsföring ge ditt företag en stor mängd kunder.

Läs vidare för att lära dig mer om fördelarna med artikelmarknadsföring för ditt företag. Här är bara några skäl till varför du bör använda det. Förhoppningsvis kan dessa tips hjälpa dig att börja använda denna kraftfulla marknadsföringsteknik redan idag.

Innehållsplanering bör baseras på vad din försäljning, support och kundbas behöver. Din bloggplanering bör också innehålla din strategi för tankeledarskap. Skapa en detaljerad bloggplan med en redaktionell kalender och en mall för varje artikel. Om dina skrivkunskaper inte räcker till för uppgiften kan du överväga att anlita en spökskrivare som skriver dina artiklar utifrån intervjuer med ditt team och med hjälp av den kunskap som de har samlat in. Detta är trots allt deras expertis, så de kan skriva om dina produkter och tjänster.

Att lägga till en resursbox i dina artiklar är ett annat bra sätt att öka din webbplats synlighet. Denna ruta innehåller en kort biografi om författaren och en länk till din webbplats. Denna backlink hjälper läsarna att hitta mer information och/eller köpa din produkt. Artikelmarknadsföring ger dig också värdefulla backlänkar till din webbplats. Dina artiklar är allmänt tillgängliga och kommer att plockas upp av otaliga andra webbplatser. Genom att publicera dem på populära webbplatser kan du potentiellt få massor av trafik.

Hur man genomför en framgångsrik kampanj för social marknadsföring

För att påbörja en kampanj för social marknadsföring bör en företagare se över sin målgrupp och projektets beteendemässiga mål. Beroende på målen bör den sociala marknadsföraren fördela budget och resurser för projektet, vilket bör återspegla mixen av insatser och respektive mål. Nyckeln till framgång inom social marknadsföring är att göra programmet relevant för målgruppen. Här är några tips om hur man genomför en framgångsrik kampanj för social marknadsföring:

Anta att målgruppen är en mångsidig grupp människor med olika uppfattningar och idéer om marknadsföring. En rökare kanske till exempel inte tror att rökning är skadligt för deras hälsa eller är intresserad av att lära sig om hälsofördelarna med att undvika gifterna i cigarettrök. De kanske inte ens aktivt försöker sluta röka. I vilket fall som helst kommer kampanjen för social marknadsföring att ta hänsyn till alla dessa olika uppfattningar och sträva efter att få människor att gå vidare till nästa steg.

Då social marknadsföring fokuserar på att ändra beteende är det ett utmärkt verktyg för att förbättra den allmänna hälsan, öka medvetenheten och inspirera till förändringar i människors beteende. Även om den sociala marknadsföringen har sitt ursprung i reklamskyltar och tidningar har den förändrats dramatiskt under årens lopp, särskilt i takt med att tekniken har vuxit och utvecklats. Numera omfattar de vanligaste verktygen för social marknadsföring sociala medier. Kampanjer för social marknadsföring har ofta ett bredare syfte än rent kommersiella mål. Även om många varumärken använder tekniker för social marknadsföring för att göra sina produkter eller tjänster mer eftertraktade, är det inte alla marknadsförare som använder samma taktik.

Användbar referens